26 Şubat 2018 Pazartesi

Soru İşareti Şeklindeki Merdiven

İstanbul Arkeoloji'deki Soru İşareti

Yıllar önce üye olduğum bir fotoğraf sitesinde soru işareti görünümünde bir merdiven görmüştüm. Merakım baskın çıktı ve daha önce Arkeoloji Müzesi'nde ayrıntısı dikkatimi çekmeyen bu merdivenin ziyaretine gittim. Hem de birkaç kez!
İstanbul Arkeoloji'deki Soru İşareti şeklindeki merdiveni sanırım siz de merak ettiniz. Müzenin kuruluşuyla ilgili kısa bilgilerden hemen sonra soru işareti şeklindeki merdiven fotoğrafları geliyor.
Soru İşareti Şeklindeki Merdiven, İstanbul Arkeoloji Müzesi
İstanbul Arkeoloji Müzeleri, içinde barındırdığı binlerce yıllık eserlerle her yıl dünyanın dört bir yanından ziyaretçi akınına uğruyor. Müzede sergilenen eserler ana bina haricinde Eski Şark Eserleri Müzesi ve Çinili Köşk Müzesi'nde de sergileniyor. Yapımı 1881 yılında Osman Hamdi Bey tarafından başlatılan müzenin dış cephesi ise İstanbullu Levanten asıllı mimar Alexadre Vallaury tarafından yapıldı. Alexadre Vallaury neoklasik yapıdaki dış cepheyi dizayn ederken müzede sergilenen en nadide eser olan İskender Lahdi ve Ağlayan Kadınlar Lahdi'nden esinlendi.
Soru İşareti Şeklindeki Merdiven, İskender ve Ağlayan Kadın Lahdi

Soru İşareti Şeklindeki Merdiven

Bahsettiğim merdiven, betonarme bir yapıya sahip ve çok fazla basamağı da yok.
Ancak -inşaat işinden anlayanlar daha iyi bilir tabi- okuduğuma göre bu tip betonarme merdivenlerin yapımı bir hayli zormuş.
Soru işareti şeklindeki merdiven 3
İstanbul Arkeoloji Müzesi'nde yıllardır süren bir restorasyon çalışması bulunuyor. Para problemleri mi var yoksa başka bir sorun mu yaşıyorlar bilmiyorum ama bu süreç herhalde bir 4-5 yıldır devam ediyor. Belki de daha fazla.
Soru işareti şeklindeki merdiven 4
Bu konudan bahsettim çünkü ilk merdiven ziyaretimde merdivenlerin önünde kırmızı beyaz renklerde bir barikat bulunuyordu. Fotoğraf estetiği yoktu. Neyse, bir sonraki yılın baharında tekrar gittim ve başarılı oldum. İstanbul Arkeoloji Müzesi Ana bina 2. katında bulunan soru işareti şeklindeki merdiven hikâyesi ya da başka bir deyişle fotoğraf çekim hikâyesi kısaca böyle.
Soru işareti şeklindeki merdiven 2
Müzede tripod ve flash kullanımı yasak olduğu için bol grenli / kirli fotoğraflar çekmek zorunda kaldım. Diyafram değerimi 1,8'lere düşürecek geniş açılı bir objektifim olmadığından, hep şikayet ettiğim karanlık çıkan fotoğrafları ferah bir havaya kavuşturmak için Photoshop yardımıyla düzenledim.
Okuyucunun aklına merdivenlerden yukarı çıkıp çıkmadığım sorusu gelebilir diye yanıtlayayım; yukarıya sadece güvenlik görevlileri çıkabiliyordu.
İstanbul Arkeoloji'deki Soru İşareti
Soru işareti şeklindeki merdiven
Üstte bulunan son iki fotoğrafta, merdivendeki soru işareti net bir şekilde görülebiliyor.

13 yorum:

  1. Bu merdiveni hatırladım ama soru işareti olduğunu bilmiyordum. Gayet güzel olmuş fotoğraflar. Sonuncuda gölgesiyle çok hoşuma gitti.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Soru işaretinin göründüğü açıyı yakalamak için, merdivenden uzaklaşarak etrafında tur atmak gerekiyor.
      Zeminde, halının üzerinde gölgenin oluşması, var olması olayı şahane bence. Gölgenin ortasındaki aydınlıkta bir kedi olsaydı mesela daha da harika olurdu :)
      Artık seneye yaparız onu da :))
      Çok teşekkürler. ;)

      Sil
  2. İlk kez görüyorum Zülal'ciğim, ilginçmiş, sayende öğrenmiş oldum. Çok teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Konu bana ilginç geldi, hoşuma gitti o yüzden paylaşmak istedim.
      İlgine çok teşekkür ediyorum Müjde Abla :)

      Sil
  3. Ne kadar ilginç. Ülkemizde ki tüm restorasyonlar inanılmaz yavaş sürüyor ya da durduruluyor??

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ekim 2017'de yayınlanan bir haberde şöyle deniliyordu:
      "İstanbul Arkeoloji Müzelerinde sürdürülen çalışmaları yerinde inceleyen Bakan Numan Kurtulmuş, Klasik Müze, Çinili Köşk ve Eski Şark Eserleri Müzesi'nde devam eden restorasyon, güçlendirme ve yeni teşhir tanzim çalışmalarının bir an evvel bitirilmesi talimatını verdi."
      Bu haberden sonra sorun her neyse çözülmüştür ve çalışmalar da bir an önce biter umarım. Ben ilk defa 1992 yılında müzeyi ziyaret etmiştim ve o kadar değişik sergilemeler vardı ki orada. Şimdi gezdiğimde görülebilen alanların ne kadar az olduğunu rahatça gözlemleyebiliyorum Hatice Abla.
      Çok teşekkür ediyorum. :)

      Sil
  4. Müze gezmeyi çok severim. İstanbul'a yolum düşer de kısmet olursa görmek isterim İstanbul Arkeoloji müzesini. Ben de merak ettim üst katı. Sanırım aşağıdan yukarıya meraklı gözlerle bakmakla yetineceğim artık..
    Sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yukarıda çatı katı olması lazım. Laf aramızda manzarasının çok güzel olduğunu düşünüyorum.
      Müzeye yolunuz düşerse haberim olursa çok sevinirim. :)

      Sil
  5. ilginçmiş, evet oldukça zor ve maliyetlidir. merdiveni tamamen döşeme taşır. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merdiven inşasını internette araştırmak istedim ama konuya çok yabancı olduğum için doğru adreslere ulaşamadım ve bilgi edinemedim. Yorumunuz bu sonuçsuz araştırmamın üzerinde ilaç gibi geldi. Çok teşekkürler. :)

      Sil
  6. Yanıtlar
    1. İlk öğrendiğimde bana da ilginç gelmişti. :)

      Sil
  7. Çok hoş, İstanbul'a gittiğimde ziyaret edilecek bir mekan daha listeme eklendi:)

    YanıtlaSil